مقالات دیجی عکس

راهنمای کامل خرید لنز دوربین

راهنمای-خرید-لنز-دوربین

راهنمای کامل خرید لنز دوربین

دوربین بدون لنز چیزی نیست، و در حالی که لنزهای بسته ‌بندی شده «کیت» که با بسیاری از دوربین‌های لنز قابل تعویض فروخته می‌شوند، برای شروع به اندازه کافی خوب هستند، اما بسیار محدود هستند. اگر می خواهید پتانسیل کامل دوربین خود و خلاقیت خود را کشف کنید، باید به فکر اضافه کردن یک یا دو لنز دیگر به مجموعه خود باشید. اما با تنوع گیج کننده ای از لنزهای موجود، چگونه می دانید کدام یک برای شما مناسب است؟
در این راهنما، شما را گام به گام از طریق فرآیند درک انواع مختلف لنزهای موجود، و انتخاب مناسب برای نیازهای خود راهنمایی می کنیم.

لنزها و سنسورها

خود لنزها چیزی از حسگر نصب شده در پشت خود نمی دانند، اما سنسورهای با اندازه های مختلف تأثیر بصری لنز (به ویژه فاصله کانونی و دیافراگم) را بر روی تصویر نهایی تغییر می دهند.
امروزه در بین دوربین‌های قابل تعویض با لنز، سه اندازه سنسور پرکاربرد وجود دارد : چهار سوم، APS-C و فول فریم. مثال‌های ارائه‌ شده در ادامه این مقاله، لنزهایی هستند که برای بدنه‌های فول فریم طراحی شده‌اند، اما ما همچنین در مورد اندازه سنسور تاثیرگذاری بحث خواهیم کرد.

لنزها چگونه نامگذاری می شوند؟

نگاه کردن به صفحات لنز در وب سایت های تولید کنندگان می تواند برای یک عکاس تازه کار کمی ترسناک باشد. نام لنزها اغلب شامل لیست های طولانی از حروف و اعداد است که مطمئناً چشمگیر به نظر می رسد اما همچنین می تواند کاملاً گیج کننده باشد. خوشبختانه می توانید با خیال راحت بیشتر آنها را برای شروع نادیده بگیرید و عمدتاً روی چند عامل تمرکز کنید:
  1. فاصله کانونی – این نشان می‌دهد که لنز تا چه حد وسیع یا بزرگ‌نمایی می‌کند
  2. دیافراگم – که به صورت F یا f/ بیان می شود، این نشان می دهد که لنز چقدر نور می تواند جمع آوری کند و توانایی آن در محو کردن پس زمینه تصویر را نشان می دهد.
  3. تثبیت کننده تصویر – برخی از لنزها دارای واحدهای تثبیت کننده نوری برای مقابله با اثرات تاری لرزش دست هستند.
  4. فرمت – اندازه سنسوری را که لنز برای کار با آن طراحی شده است، توصیف می کند
  5. پایه لنز – تعیین می کند که آیا لنز از نظر فیزیکی مناسب دوربین شما است یا خیر
در ادامه هر یک از این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.
فاصله کانونی

فاصله کانونی

اولین عددی که برای توصیف یک لنز استفاده می شود فاصله کانونی آن است. در ترکیب با اندازه سنسور دوربین، این زاویه دید تحت پوشش لنز را مشخص می‌کند، با اعداد کوچکتر mmکه زاویه بازتر یا نمای کوچک‌تر را نشان می‌دهد. لنزهای زوم با استفاده از دو عدد نامگذاری می شوند که حداکثر دامنه را نشان می دهد، به عنوان مثال 24-70 میلی متر برای یک لنز زوم کیت معمولی. لنزهای با فاصله کانونی ثابت که زوم نمی کنند (همچنین به لنزهای ” پرایم ” معروف هستند) فقط یک عدد دارند ( مثلاً 50 میلی متر).
تصویر زیر نشان می دهد که چگونه زاویه دید با فاصله کانونی تغییر می کند. در این مثال تأثیر این لنزهای نصب شده بر روی یک دوربین فول فریم را نشان می دهد. همان لنزهای فاصله کانونی که بر روی یک سنسور کوچکتر APS-C نصب شده اند، اگر بر روی دوربینی با فرمت Micro Four Thirds نصب شوند، زاویه دید باریک تر، برش خورده تر و پوشش حتی باریک تری ارائه می دهند.
این اثر به گونه‌ای است که گویی لنز را «زوم» کرده‌اید، اما در عوض تنها بخش کوچک‌تری از تصویر ارائه‌شده آن را بزرگ‌نمایی کرده‌اید. در نتیجه، فواصل کانونی مفید در یک فرمت سنسور با فاصله کانونی که برای همان هدف در سنسور دیگر استفاده می کنید، متفاوت خواهد بود.
زاویه دید دوربین
تصویری که پوشش ارائه شده توسط مجموعه ای از فواصل کانونی محبوب را نشان می دهد. اینها برای یک سنسور فول فریم نشان داده شده اند. اگر با یک سنسور APS-C یا Four Thirds استفاده شود، هر کدام منطقه کوچکتری را پوشش خواهند داد.

دیافراگم

مشخصات دیافراگم یک لنز نشان می دهد که چقدر نور می تواند جمع آوری کند. دیافراگم به سادگی به معنای “سوراخ” است. در این زمینه، سوراخی است که به نور اجازه می دهد از لنز عبور کرده و روی حسگر دوربین شما بگذرد.
دیافراگم لنز را می توان به روش های مختلفی بیان کرد، با F4، f/4، 1:4 که همه به یک معنا هستند. به طور گیج کننده ای، عدد کوچکتر به این معنی است که لنز حداکثر دیافراگم بزرگتری دارد – یک سوراخ بزرگتر – و بنابراین می تواند نور بیشتری را جمع آوری کند. به عنوان مثال، یک لنز F2.8 دو برابر بیشتر از یک لنز F4 نور جمع آوری می کند.
لنز با حداکثر دیافراگم بزرگتر به شما امکان می دهد در نور کم عکس بگیرید و (به عنوان مثال) در داخل خانه بدون استفاده از فلاش عکس بگیرید. دیافراگم‌های باز همچنین عمق میدان را کاهش می‌دهند ( یعنی چقدر از تصویر در جلو و پشت نقطه فوکوس واضح به نظر می‌رسد)، که یکی از جنبه‌های مهم عکاسی خلاقانه است.
لنزهای بلندتر، زمانی که در همان فاصله فوکوس می‌شوند، عمق میدان کمتری را برای دیافراگم یکسان ایجاد می‌کنند. و از آنجایی که برای گرفتن همان قاب تصویر در دوربین های APS-C یا Micro Four Thirds به فاصله کانونی کوتاه تری نیاز دارید، اگر می خواهید به عمق میدان کم در دوربین کامل دست یابید، به دیافراگم بزرگتر نیاز دارید. -دوربین قاب
عمق دیافراگم
شایان ذکر است که لنزها معمولاً با حداکثر مقدار دیافراگم توصیف می شوند. هنگامی که یک محدوده دیافراگم را در کنار یک لنز می بینید (به عنوان مثال F3.5-5.6)، این مقادیر حداکثر دیافراگم در انتهای باز و بلند دامنه زوم آن هستند. اگر نیاز به فوکوس بیشتر تصویر خود دارید، معمولاً می توانید اندازه دیافراگم را کاهش دهید.

تثبیت کننده تصویر

تثبیت‌کننده تصویر با تصحیح لرزش ناشی از لرزش طبیعی دست هنگام عکاسی بدون سه‌پایه، میزان تصاویر واضحی را افزایش می‌دهد.
تثبیت کننده درون بدن (جایی که سنسور دوربین برای مقابله با حرکت تصادفی حرکت می کند) به طور فزاینده ای رایج است، اما بسیاری از لنزها مکانیسم های تثبیت کننده خود را برای جبران لرزش ارائه می دهند. تثبیت لنز به ویژه در هنگام استفاده از لنزهای تله فوتو طولانی، در جایی که تثبیت درون بدن عموماً چندان مؤثر نیست، مؤثر است. بسیاری از دوربین‌ها می‌توانند از تثبیت‌کننده لنز در ارتباط با سیستم‌های داخل بدنه‌شان استفاده کنند تا درجه بیشتری از تصحیح را ارائه دهند.
سیستم‌های تثبیت‌کننده تصویر، تاری ناشی از لرزش دوربین را کاهش می‌دهند و اجازه می‌دهند حتی در نور کم، در فواصل کانونی طولانی یا با بزرگ‌نمایی‌های زیاد، عکس‌هایی واضح گرفته شود.
تثبیت کننده تصویر
تولیدکنندگان مختلف لنز، همگی تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال مبتنی بر لنز را با نام‌های مختلف، با حروف اول متناظر در نام‌های لنز می‌خوانند، بنابراین در اینجا چیزی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید:
  • Canon – تثبیت کننده تصویر (IS)
  • فوجی فیلم و پاناسونیک – تثبیت کننده تصویر نوری (OIS)
  • نیکون – کاهش لرزش (VR)
  • سونی – عکس ثابت اپتیکال (OSS)
  • سیگما – تثبیت کننده نوری (OS)
  • Tamron – کنترل لرزش (VC)

پوشش فرمت

با توجه به اینکه فرمت سنسور تأثیر قابل توجهی بر نحوه رفتار لنزها دارد، همچنین باید در نظر داشت که برخی از لنزها فقط بر روی فرمت های سنسور خاصی کار می کنند. در چندین مورد، سازندگان دوربین از یک پایه برای دوربین های APS-C و فول فریم خود استفاده می کنند. در بیشتر این مواقع، لنزهای فول فریم روی مدل‌های کوچک‌تر APS-C کار می‌کنند، اما لنزهای APS-C دوربین‌های فول‌فریم را به حالت برش‌شده APS-C محدود می‌کنند.
برخی از عکاسان با یک دوربین APS-C شروع می کنند و سپس لنزهای سازگار با فول فریم را برای آن می خرند تا اگر بعداً یک دوربین فول فریم که از همان پایه استفاده می کند، هزینه ای را که باید خرج کنند، کاهش دهند. به طور کلی، ما توصیه می کنیم لنزهایی را بخرید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشند، به جای لنزهایی که ممکن است مناسب تر با دوربینی باشند که هنوز ندارید.

پایه لنز

هر سازنده دوربین از پایه لنز اختصاصی خود استفاده می کند، به این معنی که لنزها را نمی توان با برندها تعویض کرد. برای مثال، لنز کانن روی بدنه نیکون قرار نمی‌گیرد و اگر تلاش کنید به لنز و دوربین آسیب می‌رسانید. دو استثناء عبارتند از Micro Four Thirds که به طور مشترک توسط پاناسونیک و Olympus توسعه داده شد و L-mount که یک همکاری فول فریم بین لایکا، پاناسونیک و سیگما است.
اکنون اکثر شرکت‌ها تلاش خود را بر روی پایه‌های دوربین بدون آینه متمرکز می‌کنند، بنابراین اینجاست که جدیدترین و پیشرفته‌ترین لنزها در حال ظهور هستند. بسیاری از لنزهای پایه DSLR را می‌توان برای کار بر روی دوربین‌های بدون آینه ساخته شده توسط همان برند تطبیق داد (طرح‌های قدیمی‌تر احتمال کمتری دارد طیف کاملی از عملکردها را ارائه دهند) اما لنزهای دوربین‌های بدون آینه را نمی‌توان در دوربین‌های DSLR استفاده کرد.
تعدادی از تولیدکنندگان شخص ثالث، از جمله Tamron، Tokina و Sigma، لنزهایی را برای پایه‌های لنز سازندگان دیگر تولید می‌کنند و پایه‌های DSLR قدیمی‌تر از گسترده‌ترین پشتیبانی بهره می‌برند. سونی به برخی از شرکت‌های ثالث اجازه می‌دهد تا برای سیستم E-mount بدون آینه خود لنز بسازند، اما نیکون و کانن تاکنون از پایه‌های Z و RF جدید خود محافظت کرده‌اند، به این معنی که گزینه‌های شخص ثالث کمتری در دسترس هستند.

زوم در مقابل پرایم

لنزهای زوم در چند سال گذشته تقریباً در همه جا حاضر شده اند، و در نگاه اول خرید لنزهایی که محدود به یک زاویه دید است ممکن است بی معنی به نظر برسد. اما لنزهای پرایم هنوز مزایای بسیار واقعی دارند. در مقایسه با زوم‌ها، کوچک‌تر و سبک‌تر هستند، حداکثر دیافراگم‌های سریع‌تری دارند و تصاویر واضح‌تر و تمیزتری ارائه می‌دهند. این عوامل آنها را برای مقاصد خاص بسیار مفید می کند، به عنوان مثال عکاسی در نور کم یا پرتره با پس زمینه تار که در آن حداکثر دیافراگم بزرگ سودمند است.
تقریباً به طور غیرمستقیم، ماهیت محدود کننده استفاده از یک فاصله کانونی واحد می‌تواند با وادار کردن شما به تجسم ترکیب خود قبل از عکاسی، خلاقیت را تشویق کند. عکاسی با اعداد اول شما را وادار می‌کند که بیشتر در مورد آنچه می‌خواهید بگنجانید و از عکس خود حذف کنید فکر کنید و همچنین باعث می‌شود در کجا ایستاده‌اید و تاثیری که این روی پرسپکتیو در تصویر شما می‌گذارد، فکر کنید. به عنوان مثال، یک فاصله کانونی طولانی، عکس‌برداری از فاصله دور می‌تواند سوژه و پس‌زمینه شما را فشرده کند، در حالی که یک لنز با زاویه باز که در نزدیکی سوژه شما قرار می‌گیرد، فاصله بین آن و محیط اطراف را اغراق‌آمیز می‌کند.
لنز پرایم

برخی از انواع لنزهای محبوب

زوم استاندارد

زوم استاندارد یک لنز همه منظوره است که طیف وسیعی از فواصل کانونی از تله فوتو با زاویه دید عریض تا متوسط را پوشش می دهد. بارزترین مثال، لنز کیتی است که همراه دوربین شما ارائه شده است (معمولاً چیزی شبیه به 18-50 میلی متر برای APS-C یا 24-70 میلی متر برای فول فریم). تطبیق پذیری را ارائه می دهد، اما زمانی که می خواهید خلاق تر شوید، می تواند محدود شود. لنز کیت را می توان به اپتیک با برد بیشتر یا حداکثر دیافراگم F2.8 سریعتر، با عملکرد اپتیکال بهتر ارتقا داد، مانند Canon RF 24-70mm که در زیر نشان داده شده است F2.8.
لنز استاندارد

زوم تله فوتو

اغلب لنز دومی که عکاسان می خرند، زوم تله فوتو به شما این امکان را می دهد که با بزرگ کردن آن در کادر، به سوژه خود نزدیک تر شوید. بنابراین برای عکاسی از چیزهایی مانند ورزش، حیات وحش، مناظر دوردست از طبیعت، یا کودکانی که در حال بازی در حال دویدن هستند، مفید است. با محدود کردن میدان دید، یک لنز طولانی می‌تواند تأثیری بر فشرده‌سازی سوژه و پس‌زمینه شما داشته باشد، و اغلب به نظر می‌رسد که پس‌زمینه بزرگ‌نمایی شده و به سوژه شما نزدیک‌تر است.
زوم تله فوتو

سوپرزوم

سوپرزوم ها لنزهای همه در یک هستند که طیف کاملی از فواصل کانونی از تله فوتو با زاویه دید متوسط تا طولانی را پوشش می دهند. در یک بسته، طیف وسیعی از کیت زوم ارائه شده با دوربین، بعلاوه زوم تله فوتو را با هم ترکیب می‌کنند و بنابراین لنزهای مسافرتی با هدف عمومی عالی می‌سازند. کیفیت تصویر فنی اغلب به خوبی دو لنز مجزا نیست، و حداکثر دیافراگم کوچک است (عدد F بالاتر)، یعنی عملکرد بدتر در نور کم و توانایی کمتر برای دستیابی به عمق میدان کم. با این حال، برای بسیاری از کاربران این امر بیش از راحتی آنها را جبران می کند.
سوپر زوم

زوم با زاویه باز

زوم با زاویه دید عریض، زاویه دید را فراتر از آنچه با زوم استاندارد گرفته شده است، گسترش می دهد و به شما امکان می دهد مناظر وسیع یا شگفتی های معماری را ثبت کنید. بنابراین این یک انتخاب محبوب برای مناظر، مناظر شهری، معماری، عکس های داخلی، و عکاسی در شب و نجوم است.
زوم با زاویه باز

لنز ماکرو

“ماکرو” برای توصیف لنزی با قابلیت فوکوس بسیار نزدیک استفاده می شود که به شما امکان می دهد از اشیاء کوچک مانند حشرات یا گل ها عکس بگیرید. برخی از لنزهای زوم از «ماکرو» در نام خود برای نشان دادن توانایی فوکوس نزدیکتر از حد معمول استفاده می کنند، اما لنزهای ماکرو واقعی معمولاً فاصله کانونی ثابتی دارند. به طور کلی، هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، می توانید از سوژه خود دورتر باشید. (نیکون این لنزها را لنزهای «Micro» یا «MC» می‌نامد که از نظر فنی دقیق‌تر است.)
لنز ماکرو

لنز پرایم سریع

لنزهای پرایم سریع در تمام فواصل کانونی، از زاویه باز گرفته تا تله‌فوتو فوق‌العاده ارائه می‌شوند، اما وجه مشترک آنها، توانایی ثبت نور زیاد، محو کردن پس‌زمینه و ارائه کیفیت نوری بالا است.
ما به طور سنتی 35 میلی‌متر (یا معادل 23 یا 17 میلی‌متر در سنسورهای APS-C یا Four Third) را به‌عنوان یک فاصله کانونی بسیار خوب می‌دانیم، از نظر اینکه خیلی عریض یا بزرگ‌نمایی نشده است. حداکثر دیافراگم F1.8 می‌تواند عمق میدان کم‌تری بدهد و به شما امکان می‌دهد در نور کم بدون نیاز به فلاش کار کنید، در حالی که فشرده و سبک وزن باقی می‌ماند. پرایم‌های با زاویه بازتر و فاصله کانونی طولانی‌تر نیز در دسترس هستند، همچنین لنزهایی با حداکثر دیافراگم حتی سریع‌تر (F1.4 و روشن‌تر) که معمولاً اپتیکی با کیفیت بالاتری ارائه می‌دهند، به شما امکان می‌دهند در نور کمتر کار کنید و عمق میدان حتی کم‌تری را به شما ارائه می‌دهند. به جداسازی سوژه خود کمک کنید.
لنز پرایم سریع

سایر ویژگی های لنز

چند جنبه دیگر از ساخت و عملکرد وجود دارد که ممکن است بخواهید هنگام خرید لنز در نظر بگیرید:

فوکوس خودکار

عملکرد فوکوس خودکار می تواند بین لنزها به طور قابل توجهی متفاوت باشد، و عملکرد فوکوس خودکار می تواند تفاوت زیادی بین ثبت لحظه عالی در یک رویداد ورزشی یا مناسبت اجتماعی و داشتن یک تجربه عکاسی خسته کننده ایجاد کند.
سیستم‌های دوربین بدون آینه هنوز نسبتاً جدید هستند و تداخل ظریفی از طراحی اپتیکال و موتور فوکوس وجود دارد که بر عملکرد تأثیر می‌گذارد. برای مثال، موتورهای اولتراسونیک حلقه‌ای که برای فوکوس بر روی دوربین‌های DSLR عالی هستند، برای فوکوس بر روی دوربین‌های بدون آینه، به‌ویژه برای حرکات نرم و ظریف مورد نیاز برای فوکوس خودکار ویدیویی، مناسب نیستند. به این ترتیب، تعمیم دادن دشوار است، بنابراین ارزش بررسی بررسی لنزهایی را که قصد خرید آن را دارید، دارد.

فوکوس دستی الکترونیکی (‘focus by wire’)

بسیاری از لنزهای مدرن هیچ ارتباط فیزیکی بین حلقه فوکوس و عناصر لنز فوکوس ندارند، همانطور که در لنزهای قدیمی SLR و DSLR وجود داشت. بسیاری از دوربین‌ها از این برای ارائه فوکوس دستی حساس به سرعت استفاده می‌کنند، جایی که چرخش سریع حلقه فوکوس منجر به پرش فوکوس بزرگ‌تر از حرکت آهسته می‌شود. این به شما امکان می‌دهد به سرعت به بخشی از محدوده فوکوس مورد نظر خود بپرید، اما اگر بخواهید در حین فیلم‌برداری فیلم فوکوس دستی را انجام دهید، ممکن است سخت باشد.
برای دور زدن این موضوع، برخی از دوربین‌ها حالت پاسخگویی فوکوس خطی را ارائه می‌کنند، که در آن فوکوس همیشه در پاسخ به میزان چرخاندن حلقه فوکوس به همان میزان حرکت می‌کند: به شما اجازه می‌دهد تمرین کنید و مقداری را که باید بر اساس آن بچرخانید، پیش‌بینی کنید. حلقه.

لنزهای فوکوس دستی

اگرچه فوکوس خودکار مدرن بسیار عالی است، اما هنوز تعداد زیادی لنز فوکوس دستی در بازار وجود دارد. اینها شامل طرح‌های بهینه‌شده برای فیلم‌برداری و طرح‌های سنتی و با کیفیت بالا، تا لنزهای غیرمعمول و تخصصی است که ایجاد فوکوس خودکار تقریباً غیرممکن است، همراه با ساخته‌های شرکت‌های کوچک بدون تجربه (یا دسترسی به پروتکل‌های نصب لنز) برای ساخت. لنزهای AF
لنزهای فوق عریض، لنزهای شیبدار و برخی لنزهای بسیار گران قیمت که از نظر مکانیکی ساده اما از نظر اپتیکی عالی طراحی شده‌اند، وجود دارند و ارزش بررسی دارند.
خرید لنز دوربین

کیفیت ساخت و آب بندی آب و هوا

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه یک لنز گران‌تر باشد، احتمالاً ساخت بهتری خواهد داشت. لنزهای کیت که همراه با دوربین عرضه می شوند، از نظر ساختاری نسبتاً سبک وزن و پلاستیکی هستند. اگر کمی بیشتر خرج کنید، می توانید چیز بادوام تری دریافت کنید. برخی از لنزها دارای مهر و موم های محیطی در برابر گرد و غبار و آب هستند. به طور کلی این تمایل به سمت بالای طیف قیمت است، اما Pentax و Olympus به طور خاص طیف مناسبی از لنزهای مهر و موم شده با قیمت متوسط را ارائه می دهند.

معتاد به سیستم…

یک کلمه آخر هنگام انتخاب یک سیستم دوربین برای سرمایه گذاری، مهم است که درک کنید که لنز به اندازه دوربین بر کیفیت تصویر تأثیر دارد. لنزها نیز نسبت به دوربین‌ها دوام بیشتری دارند و نسبت به بدنه‌ها سریع‌تر منسوخ می‌شوند، بنابراین می‌تواند ارزش کمی هزینه اضافی برای به دست آوردن کیفیت یا انعطاف‌پذیری مورد نظرتان را داشته باشد. اما، در حالی که سیستم‌های DSLR بسیار گسترده‌تر هستند، بیشتر توسعه لنزهای جدید بر روی دوربین‌های بدون آینه متمرکز شده‌اند، بنابراین ممکن است این دوربین‌ها در آینده مقاوم‌تر باشند.
به خاطر داشته باشید که بیشتر سیستم‌های لنز بدون آینه هنوز تنها چند سال از عمرشان می‌گذرد، بنابراین ممکن است فعلاً لنز مورد نظر شما را از دست بدهند. گفته می‌شود، سیستمی که اکثر گزینه‌ها را دارد، ذاتاً بهتر از یک سیستم کوچک‌تر که شامل تمام لنزهای مورد نیاز شما است، نیست.
حتی اگر برنامه خیلی خاصی که نیاز به لنزهای تخصصی (یا لوازم جانبی دیگر) در ذهن ندارید، قبل از متعهد شدن به یک سیستم یا سیستم دیگر، ارزش آن را دارد که کمی تحقیق کنید. اوه، و بسیاری از علاقه مندان پس از گاز گرفتن توسط اشکال خرید لنز، متوقف کردن آن را دشوار می دانند. به توهشدارداده شده است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *